تاریخ برگزاری تور :

۱ شهریور

تصویر کپچا

در این تور چه اتفاقی می افتد ؟

در این تور، کودکان و والدین، به صورت جداگانه در فعالیت های کارگاهی شرکت میکنند .

ابتدا کودکان بر اساس سن شان، به دو دسته تقسیم میشوند . کودکان ۳ تا ۶ ساله، و کودکان ۶ تا ۱۰ ساله .

سپس کودکان در گروه سنی خود، زیر نظر تسهیلگران باتجربه، وارد فعالیت های کارگاهی میشوند . این فعالیت ها ، توسط متخصصان کودک در آکادمی روانشناختی سها طراحی شده است . و والدین نیز در فضایی دیگر، مشغول فعالیتهای کارگاهی خود میشوند. تمام فعالیت ها، در دلِ طبیعت برگزار میشود . والدین و کودکانِ خسته از آپارتمان نشینی و زندگی شهری، با حضور در طبیعت و لمس نزدیک جلوه های بینظیر طبیعی، جانی دوباره میگیرند، جهت زندگیِ بهتر .

کودکان ایران زمین همراه با والدین شان، با شرکت در این تور ، به آنی نزدیک میشوند که بهترین شان است . نزدیک شدن به خودواقعی، هدیه ای است در جهت رشد و بالندگی ، از طرف دغدغه مندان تربیت و آموزش ، درآکادمی سها.

اقامت دو روزه در خانه های بومگردی ، با تمام امکانات، همراه با صبحانه، میان وعده، ناهار، عصرانه ، و شام

جنگل نوردی، همراه با لیدر

۱۶ ساعت کارگاه آموزشی ِ  حواس شناختی ، هیجانیِ کودک، در دل طبیعت ، توسط تسهیلگران باسابقه

۱۶ ساعت فرزندپروری مسئولانه برای والدین، باتاکید بر واقعیت و اقتدار ، از طریق بازی نقش

گزارش تحلیلی از  رفتار کودک، بر طبق مشاهداتِ متخصصان و تسهیلگران کودک

تقدیم کتاب به عنوان هدیه، از مرکز روانشناختی سها به شرکت کنندگان

فعالیت های خلاقانه آکادمی سها چگونه طراحی میشود ؟

فعالیت ها، بر اساس همکاری متخصصان در دو حوزه ی علمی و هنری طراحی میشود . قبل از برگزاری هر تور ، دبیران علمی و هنری، بر اساس ویژگی های شناختی-هیجانی کودکان، سبکهای فرزندپروری، و دغدغه های والدین، فعالیت های خلاقانه ای را مبتنی بر هنر و نمایش، طراحی میکنند.

فعالیت های کودکان در چه زمینه ای است ؟

تمام فعالیت های کودکان بر اساس نظریه ی هوشهای هشتگانه ی هوارد گاردنر می باشد . هوشهای هشتگانه اینهاست :

هوش منطقی- ریاضی ، هوش تصویری- فضایی ،هوش کلامی- زبانی ،هوش جسمی- حرکتی، هوش موسیقایی، هوش درون فردی، هوش برون فردی، وهوش طبیعت‌گرا

جهت ارتقاء هوشهای هشتگانه ، حواس کودکان باید تحریک شود. عدم توجه به تحریک حسی در کودکان، ممکن است آنان را در معرض تاخیر رشدی قرار دهد .

تحریک حواس پنجگانه، سبب رشد ارتباطات عصبی میشود و فرایند “یادگیری” را در کودکان تسهیل می نماید

نمونه فعالیت های کودکان در تور کودک – والد

خوب دیدن :

از طریق حس بینایی می توانید اطلاعاتی را که می بینید تفسیر کنید. میتوانید اشیا یا محیط اطراف خود را بشناسید. ببینید که در کجا درحال حرکت هستید . این باعث میشود که اطلاعات را از طریق چشم دریافت کنید و آن را به سایر قسمتهای بدن انتقال دهید، جهت واکنش مناسب به محیط اطراف خود .

در این خصوص، با تمرین های خوب دیدن، میتوان تفسیر متناسبی از شرایط داشت . تمرین هایی چون : چگونگی دنبال کردن اشیا با چشم، تمایز بین رنگ ها، هماهنگی دست و چشم، …

خوب شنیدن :

از طریق حس شنوایی می توانید صداهایی را که شنیده اید حس کرده وتفسیر کنید. میتوانید تعیین کنید که این صدا از کجا و چه سمتی می آید. میتوانید اهمیت صدا را درک کنید. خوب شنیدن، مهارت مهمی در دوران کودکی است و با “یادگیری” ارتباط تنگاتنگی دارد. هرچه کودک توانایی شنیدن و گوش دادنِ بیشتری داشته باشد، رشد فکری او بهتر خواهد بود .متاسفانه کودکی که نمی تواند خوب بشنود و خوب پردازش کند، نمی تواند به راحتی یاد بگیرد .

تمرین هایی چون : شنیدن صدای باد، حرکت برگها، جریان آب رودخانه و تمام اصواتِ دل انگیزی که در دل طبیعت بکر شنیده میشود .

تحریک حس بویایی :

جالب است بدانید که بویایی، تنها حسی است که با مرکز احساسی مغز مرتبط است. به همین دلیل است که گاهی یک بوی خاص، شما را مملوء از خاطرات خوشایند یا ناخوشایند مینماید.

سیستم احساسی مغز، عامل مهمی است در فرایند یادگیری کودکان .تقویت مناسب این حس، به درک شناختی و هیجانی کودکان کمک میکند .

تمرین هایی چون : بوییدن برگهای مختلف، تمیزقائل شدن بین بوها، بوی خاک مرطوب، گلهای خودرو، …

تحریک حس لامسه :

از طریق حس لامسه می توانید احساس درد و لذت کنید، احساس کنید که به عنوان مثال فشار وارده بر روی دست یا بدن شما سبک است یا عمیق. میتوانید جهان اطراف خود را حس کرده و درک کنید. درجه حرارت را درک کنید هم چنین ویژگی های لمسی یک شی را احساس کنید. حس لامسه نیز برای رشد عاطفی کودکان بسیار مهم است. کودکانی که به اندازه کافی لمس نمی شوند و درآغوش کشیده نمی شوند، رشد عصبی کندتری دارند و این منجر به تاخیر در رشد می شود.

خود کودکان نیز خیلی چیزها را از طریق لمس کردن کشف می کنند و این یکی از بهترین راه هایشان جهت آشنایی با جهان اطراف است.

چند نمونه ی دیگر از کارگاه های فرزندان

کارگاه اکتشاف عناصر طبیعی؛ مثل پیدا کردن پیازهای جنگلی یا بلوط ها و کاج ها ، از طریق شیوه های مشارکتی و اکتشاف هدایت شده

حالا بریم سراغ کارگاه های والدین

تمام فعالیت والدین از طریق گفتگو ، بازی نقش، تئاتر، روان نمایشگری و تکنیکهای روانشناختی صورت میپذیرد.

برخی کارگاه ها

کارگاه دستیابی به تعادل موثر ، بین خواسته ها و نیازهای خود و فرزندان

کارگاه فرزندپروی مسئولانه، با دو اصل حمایت و اقتدار

کارگاه ارتباط موثر و رسیدن به زبان زندگی، از طریق تعامل و بازی نقش

و بسیاری فعالیت های دیگر، که تا قبل از شرکت در تور ، قادر به بیانِ بیشتر آن نیستیم .